Οι Gypsy Jazz κιθάρες στην Ελλάδα

Forums Gypsy Jazz 'Οργανα Οι Gypsy Jazz κιθάρες στην Ελλάδα

This topic contains 1 reply, has 2 voices, and was last updated by  elias 4 years, 2 months ago.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #2135

    Diminuita
    Member

    Οι Gypsy Jazz κιθάρες στην Ελλάδα
    Το ιδιαίτερο ηχόχρωμα στην μουσική του Django Reinhardt, επομένως στην jazz manouche γενικοτέρα, οφείλεται στον τρόπο παιξίματος φυσικά, αλλά και στον ήχο του οργάνου, ήχος εξίσου ιδιαίτερος, σε σχέση με ότι συνήθως περιμένουμε από μια ακουστική κιθάρα. Ένας ήχος που συγγενεύει με τις κιθάρες ευρωπαίων κατασκευαστών από το 1920 και μετά.
    Στην εποχή μας, γίνονται διάφορες κατά καιρούς προσπάθειες παραγωγής, ενός οργάνου με τέτοιο χαρακτήρα ,από εργοστάσια ,με τους γνωστούς τρόπους μαζικής παραγωγής, θεμιτές αλλά και ανεπαρκείς, από ένα σημείο και μετά.
    Εκείνη την εποχή, δυνατότητα μαζικής παραγωγής μουσικών οργάνων υπήρχε μόνο από μικροβιοτεχνίες, μάστορες και βοηθοί δηλαδή, γεγονός που παραπέμπει στους οργανοποιούς της εποχής μας και πιο συγκεκριμένα, στο χειροποίητο όργανο.
    Οι πρώτες σκέψεις κάποιου που θέλει να αγοράσει κιθάρα χειροποίητη, είναι το τριπλάσιο της τιμής, από ένα όργανο εργοστασίου, αλλά και η ανασφάλεια που αποπνέει μια αγορά απομακρυσμένη από το κύρος ενός εργοστασίου.
    Αυτά όμως τα δεδομένα, όπως φαίνεται, αρχίζουν να αλλάζουν.
    Στην Ελλάδα επιτέλους (κάλλιο αργά παρά ποτέ!), ήρθε το ρεύμα αναβίωσης της jazz manouche που επικρατεί παγκόσμια πλέον και, μαζί του, δημιουργεί και μια νέα ομάδα από ανθρώπους που ενδιαφέρονται για το ειδος. Επομένως έχουμε πλέον και οργανοποιούς που ασχολούνται με την κατασκευή της jazz manouche κιθάρας.
    Έτσι λοιπόν, το τοπίο αλλάζει.
    Κατ`αρχήν, λόγω της οικονομικής κρίσης που χαρακτηρίζει τις μέρες μας, κανείς δεν μπορεί να επιβιώσει, αν δεν προσφέρει περισσότερα από πριν, αμοιβόμενος λιγότερο, έτσι λοιπόν έχουμε χειροποίητες κιθάρες σε τιμές πολύ κοντά σε ένα απρόσωπο όργανο μαζικής παραγωγής. Για παράδειγμα, ενώ μια κιθάρα φτιαγμένη από έναν ευρωπαίο οργανοποιό κοστίζει γύρω στα 2500 με 3500ευρώ, στην Ελλάδα, ένας οργανοποιός θα ζητήσει γύρω στα 1500 τη στιγμή που ένα όργανο εργοστασιακής παραγωγής κοστίζει 800 με 1100 περίπου (υπάρχουν και κιθάρες με λιγότερα, αλλά κατά την γνώμη μου ανάξιες λόγου).
    Η ελληνική οργανοποιία δείχνει να είναι η χρυσή τομή.
    Και το.. «φλέγον» ερώτημα…
    «Ωραία, δίνω 1500ευρώ και ξεμπερδεύω, είμαι και στη χώρα μου, αν θέλω κάτι στην κιθάρα μου, πετάγομαι στον μάστορα και μου το διορθώνει, αλλά… είναι καλή η κιθάρα που πήρα?»
    Η προσωπική μου εμπειρία από διεθνείς συναντήσεις, που εκεί και… «θα δεις και θα σε δουνε»…με κάνει να μπορώ να μιλήσω με μια πιο αντικειμενική -ας το πούμε-γνώμη για τα προσόντα της ελληνικής παρουσίας στο χώρο. Πιο συγκεκριμένα…στην Πολωνία, η κιθάρα του Σπύρου Μαμάη ήταν η καλύτερη της διοργάνωσης! Κι αυτή δεν ήταν μονάχα δική μου διαπίστωση, αλλά το παραδέχτηκαν και οι κιθαρίστες από τα υπόλοιπα σχήματα (στην διοργάνωση λάβαμε μέρος σχήματα από Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία και Κροατία κι οι κιθάρες τους γενικά ήταν όργανα επιφανών ευρωπαίων κατασκευαστών).Η χαρά μου ήταν πολύ μεγάλη, λες και την είχα φτιάξει ο ίδιος!
    Δεν είχα την τύχη μέχρι τώρα να παίξω «ακριβά» μοντέλα των επώνυμων κατασκευαστών, αυτές που κοστίζουν αστρονομικά ποσά…(μοντέλα φτηνά έχω παίξει και θεωρώ άσχημη τη σχέση με το τι ζητάνε και τι προσφέρουν),ούτε και την τιμή να κρατήσω στα χέρια μου μια αυθεντική selmer, αλλά μπορώ να πω, πως με την κιθάρα του Σπύρου, οι δυσκολίες καταργούνται, το όργανο το ένιωσα στα χερια μου οικείο στα πρώτα δυο λεπτά, « στεκεται» με άνεση σαν σολιστικό όργανο λόγω έντασης, αλλά και λόγω της ισχυρής προσωπικότητας που διαθέτει. Επιπλέον έχει και κάποιες περιοχές «έκπληξη», που είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για …στιγμές υπερβολής, κάτι αξιοπρόσεχτο και ενδιαφέρον κατά τη γνώμη μου, για ένα σολίστα του είδους. Ο ήχος φυσικά είναι αυθεντικότατος, κλείνεις τα μάτια, παίζεις μια συγχορδία, και .. βρίσκεσαι στο Παρίσι του`36…
    Τι άλλο να ζητήσει κανείς?

    Ο μάστορας ήδη έχει στο νου του βελτιώσεις για την επόμενη!
    Το γεγονός αυτό δείχνει το ενδιαφέρον του οργανοποιού και την συνεχή αναζήτησή του, για κάτι καλύτερο.

    Γιώργος Παπαδογιάννης
    http://www.diminuita.com

    #2177

    elias
    Member

    Αγαπητε Γιωργο σε ευχαριστω για το ωραιο σου αρθρο , εχοντας παιξει πολλες κιθαρες αυτο που θα ηθελα να προσθεσω ειναι και ο παραγοντας τυχη , αυτο που μας κανει σκεπτικους ειναι πως καμια φορα συναντας κιθαρες παραγωγης οι οποιες για καποιο σατανικο λογο ειναι πραγματικα πολυ καλες , χωρις ιδιαιτερες τροποποιησεις που ανετα συναγωνιζονται τισ high end κιθαρες , εχω παιξει cigano η οποια ακουγεται πολυ <ανωτερη> απο πραγματικα γνωστους κατασκευαστες , θες να το πεις τυχη , παντως η δουλεια γινεται με ιδιαιτερη επιτυχια , ειναι πολυ θετικο το γεγονος το οτι οι ελληνες οργανοποιοι εχουν στραφει προς αυτη την κατασκευη κιθαρων μιας και πραγματικα δεν εχουν τιποτα να ζηλεψουν . θα τολμησω ομως αν μου επιτρεπεται να πω το εξης η καλη κατασκευη σε συνδιασμο με καλα και προσεγμενα ξυλα κανει μεγαλη διαφορα , υπαρχουν πολλες παραμετροι για το εαν θα παιζει καλα ενα οργανο πχ το παχοσ απο το καπακι το λουστρο κλπ κλπ , αλλα θα ηθελα να πω πως οταν παρεις οργανο απο διακεκριμενο οργανοποιο ο οποιος εχει κανει σοβαρες σπουδες στο αντικειμενο τοτε θα δεισ μεγαλη διαφορα , δυστυχως οι πιο πολλοι ξενοι οργανοποιοι σε αυτο το ειδος  και λεω ξενοι γιατι καποιουσ τουσ γνωριζω προσωπικα δεν ειναι ανθρωποι σπουδασμενοι , ξεκινησαν απο χομπι τις κατασκευες οπου καποιες ειναι πολυ καλες , αλλα εμενα προσωπικα δε μου αρκει η εγγυηση τους , εσεισ πατε σε γιατρο χειρουργο  χωρις πτυχιο ( δε λεω μπορει να ειναι καλος αλλα δεν ειναι approved ) ισως να το βλεπω μονοδιαστατα και εχω τον απολυτο σεβασμο προσ ολουσ τους κατασκευαστες καποιοι ειναι αρκετα φτασμενοι και να με συγχωρησουν εαν τους προσβαλλω δε το κανω σκοπιμα απλα θελω να εχω το κεφαλι μου ησυχο οταν δινω απο 1000 και πανω . εγω προσωπικα εχω 3 κιθαρες high end  και μεχρι τωρα δεν εχει χρειαστει ουτε τη βεργα να μετακινησω παρολο που τισ εχω υποβαλει σε σοβαρες κλιματικες διαφορες , τελος θελω να τονισω αυτο που ειπεσ κ εσυ , καποιοι ελληνεσ κατασκευαστες ειναι πραγματι ανωτεροι απο πολλουσ ξενουσ δε 8α πω ποιοι γιατι ειναι και 8εμα γουστου .

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Comments are closed.

TOP